Mara se programează și nu mai vine, fără să anunțe. Dorin nu respectă indicațiile medicale. Andreea are anxietate dentară.

Dacă ești stomatolog, cu siguranță te-ai intalnit cu Mara, Dorin și Andreea. E frustrant, cu siguranță! Toate Marele îți dau programul peste cap și ca timp, dar și financiar. Dorinii s-ar putea să nu mai vină și să-ți facă și reclamă proastă. ”Surprinzător”, aparatul dentar nu a funcționat la potențialul maxim dacă nu s-au respectat indicațiile. Andreele te epuizează, asta dacă ajung pe la cabinet și nu amână pe ultima sută de metri.
Ce nu funcționează în cazul acestor pacienți? Au o problemă dentară, vin la un specialist, trec prin intervenție, aplică indicațiile și problema e rezolvată. De ce nu e la fel de simplu și în practică?
- De ce Mara nu mai anunță că nu vine?
- De ce Dorin nu respectă indicațiile deși a investit mult financiar ca să-și rezolve dantura?
- De ce Andreea nu se poate relaxa?

Motivele ar putea fi multe și cel mai la îndemână e să te gândești că Mara a fost neserioasă, Dorin e un om complicat și Andreea… săraca Andreea.
Însă ce depinde de tine, ca medic stomatolog?
Psihologia susține din ce în ce mai mult importanța relațiilor în viețile oamenilor. Dacă am intra în mintea Marei, a lui Dorin si a Andreei, ce element comun am găsi acolo?
Ar putea fi vorba de ambivalență? Toți își doresc o schimbare, dar în același timp doresc să nu schimbe nimic.
- Dorin vrea să aibă o dantură frumoasă, însă nu vrea să își pună elasticele care-i corectează dantura pe aparatul dentar.
- Mara vrea să vină la consultație, dar nu vrea să prioritizeze asta în programul ei.
- Andreea vrea să-și rezolve durerea de măsea, dar nu vrea să tolereze frica din scaunul stomatologului.
În mințile lor s-a creat o ambivalență. Vor și nu vor în același timp. Felul în care stomatologii comunică cu acești pacienți poate determina dacă ei vor reuși să facă o schimbare sau nu. Relația doctor-pacient e elementul cheie care stă la baza comunicării lor.
Meta-analiza despre eficiența tehnicilor de comunicare în practica stomatologică susține că acestea sunt utile în acest context. Aduce stomatologilor înțelegere în formarea relației doctor-pacient, prin înțelegerea contextului de viață al pacientului și renunțând la practica impunerii punctului de vedere medical. Rezultatele altor studii similare arate că o comunicare bazată pe empatie mai mult decât pe informații e asociată cu:
- Planuri de tratament negociate
- Aderență la tratament
- Satisfacție crescută a pacientului
- Anxietate dentară redusă
Te invităm să te gândești la relația profesională cu pacienții tăi:
- Folosești mai des impunerea punctului de vedere medical sau empatia?
- Cum crezi ca ar descrie ei relația pe care o au cu stomatologul lor?
- Ce beneficii ți-ar aduce cultivarea empatiei în relația cu pacienții tăi?
Urmărește diferența în comunicarea dintre un stomatolog și o pacientă care se prezintă la consultație cu un piercing oral. Care abordare despre efectele negative ale piercing-ului asupra danturii ți se pare mai eficientă?